Išplėstinė paieška
 
 
 
Pradžia>Informatika>Natūralios kalbos technologijos
   
   
   
1
naudingas +1 / nenaudingas 0

Natūralios kalbos technologijos

  
 
 
1234567891011121314151617181920
Aprašymas

Įvadas. Kalbos atpažinimas ir supratimas. Kalbos atpažinimo parametrai. Kalbos atpažinimo sistemos struktūra. Leksikinės ir semantinės sistemos. Kalbos atpažinimo sistemų taikymas. Kalbos sintezė. Sintezės kokybės vertinimo kriterijai. Kalbos sintezatoriaus sąvoka. Sintezės proceso sudedamosios dalys. Kalbos signalo formavimo metodų klasifikacija. Konkatenacinė sintezė. Formantinė sintezė. Kiti sintezės metodai. Sintezuotos kalbos kokybės įvertinimas. Balso technologijų panaudojimo sferos.

Ištrauka

Vartotojo ir kompiuterio sąveika natūralia kalba yra tai, ko žmonija siekė ir siekia (Long, 1994). Natūralu, kad daugėjant kompiuterių vartotojų ir plečiantis žmonių bendravimui pasaulio mastu, pagrįstai tikimasi sulaukti galimybėms šioje srityje vartoti savo gimtąją kalbą. Tikslui pasiekti turi būti sukurta atitinkama bazė – kalbos atpažinimo, jos supratimo ir sintezės priemonės, kompiuterinės dialoginės sistemos, automatinio vertimo sistemos, daugiakalbiai elektroniniai žodynai ir kt. Pagrindinėms kalboms (anglų, vokiečių, prancūzų ir kt.) šios priemonės jau yra sukurtos, naudojamos ir tobulinamos. Dabar yra dvi svarbiausios kalbinės sąsajos taikymo asmeniniuose kompiuteriuose kryptys:
• diktavimo sistemos (angl. Dictation) leidžia vartotojui natūralia kalba įvesti tekstą, kuris toliau gali būti apdorojamas teksto redaktoriumi ar kuria nors kita programa. Diktavimas galėtų tapti populiariu sekretorių, rašytojų, medikų (ligos istorijoms rašyti) darbe ir kitur. Tokių sistemų pavyzdžiai yra Dragon NaturallySpeaking, IBM Via Voice, IBM Voicetype Dictation, Philips FreeSpeech ir kt.;
• kompiuterinių programų valdymo ir kontrolės sitemos (angl. Command-and-control) leidžia vartotojui natūralia kalba įvesti komandas. Tokios sistemos pavyzdys – Kurzweil VoiceCommands, skirta teksto redaktoriui Microsoft Word valdyti.
Aprašant sistemas, kurios naudoja natūralios kalbos technologijas, vartojami įvairūs terminai. Bendriausias – automatinis kalbos apdorojimas (angl. ASP, Automatic Speech Processing), kuris reiškia kalbos signalų ir jų apdorojimo metodų tyrimą. Kalbos apdorojimas savo ruožtu skirstomas į įvairias kategorijas (Oldervoll, 1998):
• automatinis kalbos atpažinimas (angl. ASR, Automatic Speech Recognition) – nustato, kokie žodžiai, frazės ar sakiniai buvo įvesti kalbinės įvesties priemonėmis;
• natūralios kalbos supratimas (angl. NLU, Natural Language Understanding) – interpretuoja įvestą kalbą, atranda jos prasmę;
• dialogo valdymas (angl. DM, Dialogue Management) – priklausomai nuo prasmės vykdo atitinkamus veiksmus ar formuluojas konkretų atsakymą;
• kalbos sintezė (angl. Speech Synthesis) arba kalbos sintezė pagal testą (angl. TTS, Text-to-Speech) – sukuria dirbtinę kalbą;
• kalbančiojo atpažinimas (angl. SR, Speaker Recognition) – identifikuoja kalbantįjį;
• kalbos kodavimas (angl. Speech Coding) kalbos suspaudimo ir perdavimo procesuose;
• balso analizė (angl. Voice Anglysis), pavyzdžiui, medicinoje balso stygų ligų atvejais;
• kalbinio signalo sustiprinimas ir triukšmo slopinimas (angl. Speech Enhancement, Noise Supression) ir kt.
Trumpai peržvelkime argumentus, kuriais grindžiamas balso technologijų plėtros būtinumas, tarp kurių išskirsime du motyvus:
• Visuotinė, integruota ir intuityvi informacijos prieiga bei jos pateikimas. Visuotinumo prasmė gerai matoma mobilaus vartotojo atveju, kai yra labai ribotos klaviatūros galimybės. Be to, balso technologijos papildo grafinę, teksto ir kitas informacijos vaizdavimo formas. Balso technologijos, kaip natūraliausias bendravimo būdas, turi unikalių intuityvios informacijos prieigos galimybių.
• Visuomenės perkrova technologinėmis priemonėmis. Vakaruose vis labiau pabrėžiama, kad žmonės pageidauja paprastesnio ir lengvesnio gyvenimo stiliaus. Iš vienos pusės skatinamas pastovus ir visuotinis informacinis lavinimasis, tačiau kartu suprantama, kad visko mokėti negalima (primirštama, kas išmokta; kai kurių funkcijų retokai reikia konkrečioje veikloje arba jas užgožia svarbesnės; kartais neįmanoma be išorinės pagalbos pasinaudoti informacija, pavyzdžiui, neįgaliems, ir pan.).
Aptarsime svarbiausias natūralios kalbos technologijas – kalbos atpažinimą, supratimą ir sintezę, nes ASP sistemos naudoja natūralią kalbą kaip įvesties ir išvesties priemonę bei vykdo veiksmus priklausomai nuo kalbinės įvesties turini. Vadinasi, kompiuteris turi sugebėti "suprasti", ką jam sako žmogus ir, atvirkščiai, jis turi sugebėti pakeisti skaitmeninę informaciją kalbiniu pranešimu, kuris būtų suprantamas vartotojui. ...

Rašto darbo duomenys
Tinklalapyje paskelbta2006-05-01
DalykasInformatikos referatas
KategorijaInformatika
TipasReferatai
Apimtis19 puslapių 
Literatūros šaltiniai4
Dydis42.3 KB
Autoriusanonimas
Viso autoriaus darbų2 darbai
Metai0 m
Klasė/kursas2
Švietimo institucijaVilniaus Universitetas
Failo pavadinimasMicrosoft Word Naturalios kalbos technologijos [speros.lt].doc
 

Panašūs darbai

Komentarai

Komentuoti

 

 
[El. paštas nebus skelbiamas]

 
 
  • Referatai
  • 19 puslapių 
  • Vilniaus Universitetas / 2 Klasė/kursas
Ar šis darbas buvo naudingas?
Taip
Ne
+1
0
Pasidalink su draugais
Pranešk apie klaidą